Al die mogelijkheden. Keuzestress, ik krijg er een punthoofd van!

Punthoofd
Als ik teveel zeurde, zei mijn moeder vroeger ‘Ik krijg een punthoofd van je!’. Geen idee waar ze dit vandaan haalde. Maar haar boodschap was duidelijk: kappen nou!
In de bovenbouw van het middelbaar onderwijs beginnen ze met oriënteren. Je moet een online beroepentest invullen en je moet naar ‘open dagen’. Wie weet moet je nog een persoonlijkheidstest invullen en wordt je ook nog uitgedaagd om een competentietest in te vullen. Uit al die resultaten moet je dan een conclusie trekken en is een studie kiezen een makkie.
Of toch niet?

Een studie kiezen waar je helemaal tevreden over bent, is ontzettend lastig. Er komt zoveel bij kijken. Als je ook nog eens autisme hebt, dan is een studie kiezen helemaal lastig. Welke studie bij je past, bepaal je door:

  • Wat voor type mens je bent
  • Welke talenten je hebt
  • Wat je competenties zijn
  • Wat je interesses zijn
  • Welke beroepen je leuk lijken

Dat is nogal wat. Hoe krijg je nu overzicht over al deze aspecten? Daarvoor kun je dus een talenten motivatie analyse (TMA) inzetten.

TMA
Een TMA helpt bij het onderzoeken wat voor type mens je bent en welke talenten je hebt. De TMA methode koppelt talenten aan drijfveren en verdeelt deze onder in dimensies. Dat is handig, omdat je die dimensies weer kunt koppelen aan studies en beroepen. Dit zijn de dimensies:

  • Emotionele balans
  • Motieven
  • Sociale talenten
  • Beïnvloedende talenten
  • Leidinggevende talenten
  • Organisatorische talenten

Sociale talenten
Denk niet te snel bij autisme ‘sociale talenten dat wordt niks’, want dat valt reuze mee. TMA brengt 5 drijfveren in kaart die bij sociale talenten horen. En juist die drijfveren laten zien, wat voor type mens je bent.  Neem nu de drijfveer sociale empathie. Dit zegt iets over de mate waarin je intrinsieke belangstelling en interesse hebt voor menselijke problemen en de behoefte om het gedrag van anderen te analyseren. Hoe lager iemand scoort op sociale empathie hoe feitelijker iemand is. En hoe hoger iemand scoort, hoe inlevender iemand is. Beide zijn talenten! Alles bij elkaar levert een beeld op van een persoonlijkheid. Dit beeld zet de TMA methode om in een radar. Mooi en overzichtelijk.

Uitstellen of juist vast besloten?
School vraag van een leerling dat hij of zij regelmatig bezig is met het oriënteren op beroepen en studies. Dat is goed, want jongeren zijn nogal geneigd om iets wat ze moeten en niet bijzonder leuk vinden, uit te stellen. Want het duurt toch nog járen voordat er definitief een keuze gemaakt moet worden. Bij jongeren met autisme kan het ook wel eens andersom zijn. Eenmaal een studie gekozen, is hij of zij vastbesloten om deze studie te gaan doen. En wat doe je dan als ouders wanneer je vermoedt dat deze studie helemaal niet bij je zoon of dochter past? Daar wil ik graag bij helpen.

Wat weet die er nou van!
Ik heb niet alle antwoorden. En ik kan zeker geen garantie geven dat door mijn hulp, de studie met 100% zekerheid goed gekozen wordt. De jongere beslist zelf op basis van wat hij op dat moment weet over zichzelf, de studiemogelijkheden en de informatie die op dat moment over scholen en opleidingen bekend is. Wat ik toevoeg, is begeleiding door een expert op het gebied van talenten en drijfveren. Dit is zeker handig wanneer een jongere zich moeilijk laat begeleiden door een ouder. Want ja, wat weet die er nou van! Daarnaast snap ik hoe het brein van iemand met autisme werkt. Ik weet dat het gedrag dat hij laat zien vraagt om uitgediept te worden en hoe ik mijn communicatie daarop kan aanpassen. Geen twee mensen met autisme zijn hetzelfde. Welke studie bij iemand past en hoe iemand tot een keuze komt, is dan ook bij iedereen anders. Mijn doel is om studiekeuze voor jongeren met autisme wat makkelijker te maken. Zodat dit niet meer stress oplevert dan nodig.

En als ik dat punthoofd kan voorkomen, is het helemaal geweldig.