Is een studie kiezen lastiger met Autisme?

Resultaten van het oriënterend onderzoek

Zowel in mijn persoonlijke omgeving als binnen mijn werk kom ik jongeren tegen die moeite hebben met het vinden van een geschikte opleiding.
De keuze is tegenwoordig ook enorm groot. Echt bizar.
Ik durf te wedden dat er tientallen opleidingen zijn waar je zelfs nog nooit van gehoord hebt. Mijn oudste zoon doet een opleiding Creative Technology, om maar een voorbeeld te noemen. We leiden op voor beroepen die nu nog niet eens bestaan. Dus wat moet je in hemelsnaam kiezen?

Tel daarbij op dat de druk om te presteren groot is.
Via social media zie je vooral mensen die ‘het gemaakt’ hebben.
Ze showen mooie kleding, laten exclusieve reizen zien en rijden dure auto’s.
En daar sta je dan met je 18 jaar.
Je moet gaan kiezen voor je toekomst. Waar doe je goed aan?
Aan de ene kant wil je kiezen voor een opleiding waar je straks dik geld mee kan verdienen en aan de andere kant wil je iets gaan doen waar je je goed bij voelt.

Dág collegegeld, hallo studieschuld.

In mijn omgeving zie ik dat de ene na de andere jongere of niet kan kiezen of in het eerste jaar uitvalt omdat de studie toch niet past. Velen kiezen voor een tussenjaar omdat echt niet weten wat ze willen gaan doen. Ik zie ook dat studenten uitvallen omdat het soort onderwijs tegenvalt. Bijvoorbeeld omdat de studie veel theoretischer is dan ze gedacht hadden.
Dág collegegeld, hallo studieschuld.
Vervolgens loopt de stress alleen maar op. Dat wil je toch niet!?

Dit is niet heel veel anders voor jongeren met autisme of AD(H)D, maar voor hen is de wereld al zoveel complexer. Ik zou hen een verkeerde keuze graag besparen. Je leert van ieder studiejaar, daar ben ik van overtuigd en dus is geen enkel studiejaar een verloren jaar. Maar voor de jongere zelf voelt het meestal niet zo positief.

Vanaf 2007 ben ik me gaan verdiepen in autisme. Twee van mijn drie zoons hebben een diagnose dus het is ook niet zo vreemd dat hier mijn interesse ligt. Ook zij worden niet altijd even goed begrepen en ook voor hen is de druk hoog. Ik zie hen en hun vriendengroep worstelen met de keuzes waar ze voor staan.
Als jongerencoach heb ik de beschikking over een gaaf instrument, de talentenscan. Die wil ik dan ook graag inzetten voor jongeren zoals zij.
Wat je daardoor komt te weten over jezelf is aan de ene kant heel vertrouwd, want het gaat over jezelf. En aan de andere kant heel vernieuwend omdat je de talenten die naar voren komen niet aan jezelf had gekoppeld.

Voor een presentatie die ik begin juni 2020 heb gegeven aan een groep andere jongerencoaches, ben ik op onderzoek uit gegaan. Ik had een sterk vermoeden en ik wilde mijn gevoel en mijn aannames wel eens toetsen.
Mijn vermoeden was:
Klopt het dat als je autisme of AD(H)D hebt, een studie kiezen extra lastig is? En klopt het dat het onderzoeksprogramma dat de middelbare school hiervoor inzet, onvoldoende helpend is?

De resultaten:
90 mensen vulden de vragenlijst in. Daarvan waren 26 personen zelf jongere met autisme of AD(H)D en 64 personen waren ouders van een jongere met autisme of AD(H)D.

  • 80% geeft aan dan het LOB programma van de middelbare school niet nuttig was voor hen. 
    (LOB = LoopbaanOriëntatie en loopbaanBegeleiding)
  • 60% geeft aan dat het LOB programma niet bepalend was voor de studiekeuze
  • 67% geeft aan dat het kiezen van een studie moeilijk was
  • 28% zegt geen hulp te hebben gekregen bij het kiezen van een studie
  • 16% zegt, bij nader inzien toch liever een andere studie gekozen te hebben

Het onderzoek was een kort oriënterend onderzoek. Ik heb geen gebruik gemaakt van een controlegroep, zoals jongeren zonder autisme, AD(H)D. Dat ga ik bij een volgend onderzoek zeker anders doen.
Ik kan dus niet met zekerheid stellen dat het kiezen éxtra lastig is.
Wel kan ik vaststellen dat het LOB programma onvoldoende helpend is.
69 mensen geven aan dat LOB niet nuttig was en 55 personen zeggen dat het LOB programma niet bepalend was voor hun keuze. 25 personen zeggen geen hulp te hebben gehad bij het kiezen van een studie.

Voor jongeren met autisme wil ik het verschil gaan maken.
En dat ga ik doen met mijn kennis over autisme, studies & studeren en natuurlijk de Talentenscan.
De talentenscan is een online onderzoek dat een praktisch persoonlijk rapport geeft. In het rapport staan 22 talenten benoemd.
En dat is reuze handig bij het schrijven van motivatiebrieven, reflectieverslagen en bij het maken van de juiste studie- of baankeuze.
Het helpt gegarandeerd ook om precies de juiste woorden te vinden om jezelf goed te presenteren.

Trouwens, zodra je een keuze moet gaan maken voor een minor of een master, dan kom je weer voor keuzes te staan.
En dan is zo’n persoonlijke rapport uit de Talentenscan harstikke handig.

Als jongerencoach begeleid ik jongeren met autisme bij studiekeuze, studeren en solliciteren. Om dat goed te kunnen doen, lees ik veel en praat ik veel met mensen met autisme. Ik wil weten wat hun ervaringen zijn en hoe ze tot studiekeuzes gekomen zijn.
Soms kom ik beroepen tegen waar ik nog nooit van gehoord heb. En dan denk ik ‘Welke studie zouden ze daarvoor gevolgd hebben?’.
In de blog Hoe je een beroep aan een opleiding koppelt leg ik uit hoe je dat doet. Lees de blog hier

Inschrijven voor een studie

Wist je dat je mag switchen van opleiding als je je maar vóór 1 mei hebt aangemeld? Hoe dat zit lees je op de site van de Rijksoverheid. Wel even naar beneden scrollen tot je bij deze paragraaf bent:
Veranderen van studiekeuze voor 1 september

Wil je een coach die met je helpt orde te scheppen in de talloze keuzes?
Vul hier het contactformulier in en ik neem contact met je op.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.