Over mij

Een stukje over mij

Wanneer ik mezelf voorstel,  bedenk ik me eerst wie ik voor me heb. Wat willen mensen van mij weten?

Uitdaging en afwisseling zijn mijn belangrijkste drijfveren. Ik gebruik mijn energie graag door mijzelf nuttig te maken voor anderen. Van betekenis zijn, daar haal ik mijn voldoening uit.

Ik ben nieuwsgierig naar kennis; Nieuwsgierig naar wie de ander is, nieuwsgierig naar wat ik voor een ander kan betekenen. Ik leer je graag kennen.

Joyce Heijnsdijk - TMA professional - JHOB

Joyce Heijnsdijk

“Als talenten motivatie analyse expert help ik je bij het ontdekken van je drijfveren en talenten.”

Wie ik ben?

Ik houd ervan om in contact te zijn met mensen. Ik ben nieuwsgierig naar de persoon die ik ontmoet. Wie hij is en wat ik zou kunnen betekenen voor hem. Of andersom, wat kan ik van hem leren? Van nature ben ik oplossingsgericht, maar ik ben ook altijd op zoek naar de vraag achter de vraag. Een oplossing bedenk ik het liefst samen met de ander.

Plannen maken, creatieve ideeën uitwerken en stap voor stap uitvoering geven aan die plannen is onderdeel van de persoon die ik ben.

Ik ben altijd in voor nieuwe ervaringen, verdieping, onderwerpen waar ik wat van kan leren.
Waar voor een ander ‘een leven lang leren’ een cliché zal zijn, is het voor mij ‘a way of life’.  Ik blijf leren door te lezen, workshops en trainingen te volgen en mijn netwerk verder uit te bouwen.

Het delen van mijn kennis is ook iets dat helemaal bij mij hoort. Of het nu gaat om het enthousiasmeren van jongeren voor de zorg, mensen inzicht geven in hun eigen handelen, motto’s of methoden, ik vind het allemaal geweldig om te delen. Daar haal ik mijn energie uit.

Autisme & meer

Vanaf het begin van mijn loopbaan hebben mensen met autisme mij gefascineerd. Ze lieten gedrag zien dat ik niet begreep, en dat ons als begeleiders voor raadsels stelde.

Zo was daar Henry die zijn eigen ontlasting at, die ver achter de groep aan liep tijdens het wandelen en die op zekere dag zomaar mijn hand pakte tijdens een wandeling. Ik vond het geweldig. Mijn collega kon niet uitleggen waarom hij dat deed en was er zelf ook een beetje verbaasd over. Ik was eerste jaars leerling en daar begon mijn zoeken naar de vraag achter de vraag. Wat bewoog Henry en hoe kon ik hem geven wat hij nodig had?

Na Henry heb ik heel wat mensen met autisme voorbij zien komen. Ik vind het altijd boeiend om met mensen met autisme te werken.

Toen kwam in 2014 het moment dat mijn zoon de diagnose ‘autisme’ kreeg. Hij was toen 11 jaar. Wat had ik over het hoofd gezien? Ik had toch ervaring met autisme? Zijn gedrag deed me slechts voor een heel klein deel denken aan het autisme dat ik kende. Daar wilde ik natuurlijk meer van weten.

Inmiddels ben ik aardig deskundig op het gebied van autisme en de aanpak Geef me de 5.

Wat ik gedaan heb?

Persoonlijk leiderschap heeft ervoor gezorgd dat ik sta waar ik nu ben. Steeds vooruitkijken, mezelf afvragen: wat wil ik, waar word ik blij van? Dat vooruit kijken begon zo’n 35 jaar geleden.

Eind jaren ‘80 ben ik gaan werken in de Zorg. Ik heb gekozen voor de opleiding Verpleegkundige in de gehandicaptenzorg. Na mijn diplomering ben ik gaan werken in de ambulante zorg. En na een paar jaar begon het al weer te kriebelen. Ik wilde verder leren.

Eind jaren ‘90 heb ik een 2e graads onderwijsbevoegdheid gehaald op de Hoge School Utrecht. Zo werd ik docent verpleegkunde en ging werken als praktijkopleider en docent. In 2013 haalde ik vervolgens mijn bachelor diploma Human Resource Management .

Sinds 1997 ben ik ambulant begeleider van Robbert. Een leuke knul van 27 jaar en oh ja, hij heeft ook een ernstig meervoudige beperking.  Ik heb hem zien opgroeien en heb een fijne band met hem opgebouwd.
Ik pionier graag. Zo heb ik mogen bouwen aan diverse projecten, zoals

  • Diversiteit in de zorg (2011-2012)
  • Praktijkgestuurd leren (2015-2016)
  • Digitaal vaardig in de zorg. (2017-2019)

In juni 2017 ben ik gestart als trainer bij de academie voor Zelfstandigheid. Daar geef ik training aan mensen met een verstandelijke beperking en ontwikkel ik lesmateriaal.

Heb je nog vragen?

Iedereen is anders, iedere situatie is anders. Gaandeweg heb je al veel geleerd over jezelf. Juist daarom is een TMA een mooi vervolg. Wat zijn je drijfveren en welk gedrag laat jij zien? Wat heeft het één met het ander te maken?

Wil je weten hoe TMA en de inzichten hiervan jou kunnen helpen jezelf te ontwikkelen? Ik bespreek graag met je waar je tegenaan loopt, dan kijken we daarna vooruit.