Als er iets is dat ik de afgelopen jaren wel geleerd heb, is dat de TMA versnellend kan werken, als een sprong over een hekje zonder moeite te hoeven doen om het poortje open te wrikken.

Jongeren komen bij mij met verschillende vragen, zoals: Ik wil doorstuderen na mijn MBO maar welke studie past bij mij?  Of: Ik ben gestopt met mijn studie, ik wil wel studeren maar wat?’.
Maar ook deze:  zal ik van baan wisselen of gaan studeren?

Bij alle jongeren die ik coach zet ik de TMA uit. TMA staat voor Talenten Motivatie Analyse. Ik ben er namelijk van overtuigd dat het iedereen gaat helpen om zijn/haar drijfveren en talenten helder te krijgen. Om van daaruit weer keuzes te gaan maken.

Saskia

Ik leerde Saskia kennen via mijn webdesigner. Hij zou bouwen en ik wilde zelf de teksten schrijven. Hij stelde mij vragen over mijn ideale klant. Zo kreeg hij een beter beeld van de sfeer die de website moest gaan uitstralen en ik kreeg inspiratie om teksten te schrijven. Ik wilde jongeren coachen zodat zij zelfstandig en met zelfvertrouwen hun beslissingen zouden kunnen nemen. De website ging online en na een poosje werd ik benaderd door Saskia, de vriendin van mijn webdesigner.

Saskia (22) heeft geen autisme maar was natuurlijk even welkom bij JHob. Ze kwam met de vraag: Ik heb mijn MBO opleiding Grafische vormgeving afgerond en ik wil verder maar weet niet zeker of ik wil doorstuderen en wat er dan bij mij past. Ze wist wel een beetje wat ze leuk vond en waar haar interesses lagen maar wist niet goed waar ze écht warm voor liep. Ze wilde graag een TMA doen. Tijdens het talentgesprek vertelde ze dat ze al een besluit genomen had. Ze zei:  ‘naarmate bepaalde stellingen terug kwamen kreeg ik steeds helderder waar mijn voorkeur naar uitging’. Saskia ging voor het ondernemerschap. Ze wilde meer haar eigen keuzes kunnen maken en minder ‘uitvoeren wat de opdrachtgever voor ogen had’, zoals ze in haar stage meegemaakt had.

Talenten

Saskia reflecteert geregeld op zichzelf, waardeert hulp van anderen, is veelzijdig en laat zich graag zien. Daarnaast heeft ze een grote behoefte aan vrijheid, is ze doelgericht en planmatig. Wat niet werkt laat ze los. De uitkomst van de TMA laat duidelijk zien waar de drive van Saskia vandaan komt en dat haar talenten prima samengaan met ondernemerschap.

Inmiddels zijn we tweeënhalf jaar verder. Saskia heeft een goedlopend bedrijf Studio Vervest waar ze als fotograaf en professioneel beeldbewerker, producten hun eigen verhaal laat vertellen. Gaandeweg ontdekt ze steeds meer waar ze zich de hele dag mee bezig wil houden. Zolang ze in ieder geval haar creatieve ei ook maar kwijt kan, want dat is absoluut een voorwaarde voor haar om lekker te kunnen werken.

Spring over het hek

Ze had verder geen vragen voor mij. En na het talentgesprek had ze mij als coach niet meer nodig. Dit effect kan de TMA dus ook hebben. De vragen uit de TMA zetten je aan het denken. En huppakee met een soepele sprong sta je aan de andere kant van het hek.

Denk je nu: Zo’n TMA is misschien ook wat voor mij, vul dan het contactformulier in. Ik neem dan contact met je op voor een gratis kennismaking. Online of persoonlijk, wat jij wil.

Wil je eerst wat meer weten over de talenten motivatie analyse? Kijk dan op De Talentenscan

Er zijn talloze studies en opleidingen waaruit je kunt kiezen. In de serie blogs ‘Wat is…’ geef ik steeds een beschrijving van een opleiding die misschien nog niet zo bekend is. Deze eerste keer Creative Technology.

De studie Creative Technology bewijst wel dat niet alle universitaire opleidingen vooral theoretisch en weinig praktisch zijn.
Bijna 3 jaar geleden koos Thomas (21) voor deze opleiding en hij heeft er geen moment spijt van gehad. Thomas: ‘Creative Technology is een universitaire bachelorsopleiding die de disciplines elektrotechniek, informatica en iteratief productontwerp combineert met veel hands-on prototyping en een vleugje bedrijfskunde’.

Ik had geen idee wat iteratief was, dus dat heb ik opgezocht. Het blijkt een term uit de wiskunde te zijn en het betekent ‘herhalend’. Bij een iteratieve aanpak ga je stapje voor stapje verder en gebruik je voortschrijdend inzicht in een volgende fase. Weer wat geleerd.

Techniek & de mens

Met deze opleiding word je uiteindelijk de verbinding tussen innovatieve technologieën en de mens in de samenleving. Tijdens de opleiding word je uitgedaagd om nieuwe of reeds bestaande technologieën op een creatieve manier in een nieuwe creatieve context toe te passen voor een gemakkelijker of leuker leven. Een mooi voorbeeld is Robot Phi maar er zijn nog veel meer voorbeelden te bedenken, zoals de app Ommetje en wat denk je van Google Home!
Kernwoorden als creatief, ontwerpen en technische ontwikkelingen staan centraal tijdens de studie.

Zit je op de middelbare school, dan klinkt dit misschien als veelomvattend en groots. Maar het mooie is dat je het stap voor stap leert. Alles wat jij nodig hebt is belangstelling voor techniek, informatica en het lef om iets anders te willen dan de standaard.
Het proces van het in kaart brengen van het probleem, brainstormen tot een idee en het uitwerken en uittesten van een prototype, leer je tijdens de opleiding.

Lef & actie

Thomas: “wat ik zo leuk vind aan Creative Technology is dat je uitgedaagd wordt om lef te tonen en echt actie te ondernemen. De concepten blijven niet in een boekje, maar komen in de werkplaats tot leven. Ik vind het geweldig om praktisch bezig te zijn. Vaak eerst met papier en een vlugge schets en dan later met 3D printen en laser snijden.”
Je krijgt de opdrachten van een opdrachtgever en die werk je uit in een projectgroep. Hierdoor leer je al gauw welke rol jou ligt tijdens het werken in projecten. Tijdens de opleiding is er ruimte voor keuzevakken waardoor je zelf richting kunt bepalen.

Natuurlijk zijn er ook lastige aspecten aan de opleiding. Denk aan medestudenten die minder inzet tonen dan jij tijdens een project. Of dat er maar een maximum aantal studenten gekoppeld kan worden aan een opdracht en dat je net te laat inschrijft en dus niet mee kunt doen. Dat overkwam Thomas ook een keer. Ook daar leer je weer van, er zijn altijd wel weer andere opties op dat moment.

Voorbeeld van een project

Thomas studeert aan de universiteit Twente en is inmiddels ook semiprofessioneel fotograaf onder de naam Oneroy. Hij maakte de foto hieronder tijdens een project in het 2e jaar van zijn opleiding. Check zijn website maar eens!

Creative Technology in de praktijk

De foto laat een zelf ontworpen apparaat zien, waarmee oude DVD’s een nieuw doel krijgen. Ze fungeren zo als equalizer en visualisatie voor muziek. Het apparaat werd bedacht en gemaakt tijdens een hackaton-project van een paar dagen waar je in gelimiteerde tijd een goed werkend product moest zien te ontwikkelen. Het hoefde niet helemaal af te zijn, als wat je ontworpen had, het maar goed deed. Laat de creativiteit maar stromen!

Waar volg je deze studie?

Op HBO niveau kun je ook allerlei opleidingen doen in deze technische en creatieve richting. Bijvoorbeeld bij het Saxion aan de Academie Creatieve technologie Maar er zijn veel meer HBO’s die dit soort opleidingen aanbieden.
De studie Creative Technology die Thomas volgt, is een Engelstalige opleiding en die wordt gegeven aan de Universiteit Twente

Is Creative Technology wat voor jou?

Hoe weet je nu of deze opleiding wat voor jou is?
Je vakkenpakket en je profiel is natuurlijk screening nummer 1. Wiskunde en natuurkunde is belangrijk en heb je het vak informatica gehad dan is dat zeker een pré maar niet noodzakelijk. Interesse in de mens en zijn omgeving is net zo goed belangrijk. Het zijn twee evenredig belangrijke onderdelen van de opleiding. Tijdens de opleiding ga je werken in projectgroepen. Daar ontkom je niet aan. Maar dat kom je in je werk later ook tegen, dus beschouw de opleiding als een mooie oefening. Fouten maken mag en van proberen kun je leren, zeg ik altijd.

Lijkt de opleiding je leuk maar heb je ergens twijfels over? Of je innovatief genoeg bent? Welke rol jou ligt in een projectgroep? Of hoe je tegenover opdrachtgevers staat? Als je een Talentenscan doet dan weet je het.

Soms kom je een beroep tegen waarvan je denkt ‘Huh bestaat dat?’ Welke opleiding je daar dan voor nodig hebt is dan ook niet vanzelfsprekend. Ik schreef een blog over Hoe je aan een beroep een opleiding koppelt. De blog neemt je stap voor stap mee hoe je dat doet.

Via social media deel ik geregeld tips, weetjes over autisme en hier en daar een positieve quotes. Klik op één van de icoontjes onder aan deze pagina en je vindt JHob op Facebook, LinkedIn en Instagram.

Soms, héél soms kijk ik het programma First dates. Meestal omdat ik iets anders wil gaan kijken en omdat dát programma nog niet begint. Tijdopvulling zal ik maar zeggen.

Voor wie het programma nog niet kent; First dates is een programma waarin mensen elkaar voor het eerst ontmoeten tijdens een blind date. De kandidaten zijn via een systeem aan elkaar gekoppeld en gaan ter plekke uit eten. En er volgt kennismaking aan de bar en een leuk gesprek aan tafel. Of niet, dat kan ook. En natuurlijk vraagt de één altijd aan de ander: ‘wat doe je voor werk?’

Deze keer dus ook. Rick en Eline ontmoeten elkaar aan de bar. Eline is student Toerisme management en als Rick vertelt dat hij bij een bedrijf werkt dat insecten kweekt, zie je Eline fronsen en ze zegt: ‘Een bedrijf dat insecten kweekt, kan dat dan?’ En je hóórt de verbazing in haar stem.
Ik had er ook nog nooit van gehoord. Rick blijkt teeltspecialist te zijn.

Oké, denk ik dan. Teeltspecialist, wat is dat en wat voor een opleiding moet je daar voor hebben gehad? En dan bedenk ik me: stel je nou voor dat ik een jongere ben die een studie wil gaan kiezen? Hoe kom ik er dan achter wat dit beroep inhoudt en welke opleiding moet je daarvoor gehad hebben? Ik ga dus maar op zoek.

Van beroep naar opleiding in 5 stappen

Stap 1: Wanneer je iemand ontmoet die iets over zijn werk vertelt, dan kun je natuurlijk altijd vragen welke opleiding hij of zij gedaan heeft. Dat is de makkelijkste manier. Deze keer ben ik op internet op zoek gegaan, want ik ken Rick niet persoonlijk en dan kan Google me vast verder helpen. En ik heb Google gevraagd: ‘Welke opleiding heb je nodig om insecten te kweken’. (Zonder vraagteken, want dat heeft Google niet nodig)

Stap 2: Ik kom op een website die de geeft mogelijkheid om filters te gebruiken en ik vink het thema Opleidingen aan. Dan komt er tevoorschijn:

Kun je cashen met krekels?
en
Kun je een kreeft sla laten kweken?

Stap 3: Beide opties klinken geweldig en ik kies voor het cashen met krekels, want dat zijn tenslotte insecten. Om te cashen met krekels moet je ze tenslotte eerst kweken. Het blijkt gekoppeld te zijn aan de opleiding bedrijfskunde en agri-foodbusiness. Naast het verhaal van de student die met krekels de wereld wil gaan redden, zie ik ook twee buttons. Eén die de mogelijkheid biedt om te komen proefstuderen en één om in te schrijven voor een online open dag.

Weet ik nu 100% zeker dat je de opleiding Bedrijfskunde en agri-foodbusiness moet volgen om teeltspecialist te worden? Nee dat niet.

Stap 4: Ik besluit ook nog even om te gaan kijken bij de kreeft die sla zou kunnen kweken.
De twee studenten die zich hiermee bezighouden, blijken de opleiding Toegepaste biologie te volgen.

Stap 5: En ik  klik op het tabblad Over de opleiding en vervolgens download ik de PDF waar meer informatie instaat over de opleiding. (klik op de link hiernaast om te zien wat ik vond)

Tadaaá

En dan vind ik wat ik zoek:

Met jouw onderzoek lever je een bijdrage aan een duurzame leefomgeving, bijvoorbeeld met milieuvriendelijke teeltmethoden of veehouderij.

en even verderop staan er een aantal beroepen genoemd:
– Specialist diervoeding
Onderzoeker insectenkweek
– Projectmedewerker watersystemen
– Ecologisch adviseur
– Adviseur geiten
– Assistent veredelaar

En ja hoor: Onderzoeker insectenkweek Nu kan ik Rick als Teeltspecialist koppelen aan een opleiding. Dit kan niet missen! Ook hier kun je een online open dag volgen en proefstuderen en kun je al je vragen stellen. Of meeliften op de vragen van anderen als je zelf niet zo goed bent in het stellen van vragen.

Moeilijk? Je hoeft het niet alleen te doen.

In 5 stappen heb ik dus een beroep, waar ik nieuwsgierig naar was, gekoppeld aan een opleiding.

Aan het eind van de opname wordt aan Eline en Rick gevraagd of ze elkaar nog eens willen zien. Rick ziet het wel zitten, maar Eline haakt af. Zouden het toch de insecten geweest zijn? Ik ben benieuwd naar de beroepen van het volgende koppel. Het blijken een psychiatrisch verpleegkundige en een jobcoach te zijn. Ook leuk.

Wat ik voor je kan doen.

Om een beroep aan een opleiding te koppelen doorloop je dus heel wat stappen. Zie jij er tegenop om in je eentje dit soort informatie op te zoeken?
Weet jij nog niet welke studie je wilt gaan doen? Geen probleem. Ook daar help ik je graag mee. Ik heb een aantal handige instrumenten die ik daarvoor kan inzetten.
Je leest er hier meer over.


Waarom een TMA?

Via social media lees ik geregeld berichten over het Voortgezet Onderwijs (VO), passend onderwijs, studie keuze en studie uitval. Het levert stress op. Als studiekeuzecoach ben ik ervan overtuigd dat een Talenten Motivatie Analyse (TMA) mooie inzichten geeft en veel van de stress kan voorkomen. Maar terug naar de studiekeuze begeleiding die jongeren krijgen op het VO. Hoe helpend is deze begeleiding eigenlijk? En is dit voldoende voor jongeren met autisme? Langzamerhand ontstond er bij mij deze aanname:

LOB voldoet niet bij het kiezen van een studie

LOB staat voor Loopbaanoriëntatie en begeleiding. Het is een studiekeuze programma dat uit meerdere onderdelen bestaat en dat jongeren ondersteunt in het kiezen van een vervolgopleiding. Mijn drie zoons hebben alle drie zo hun kritiek op het LOB programma en ze vertelden dat het hen in ieder geval geen beslissende studiekeuze heeft opgeleverd. Ook de vrienden die ik sprak gaven hetzelfde beeld.

Een studie kiezen is voor de meeste jongeren een opgave. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Er is ook zo veel keuze. Op het voortgezet onderwijs moeten jongeren met 14-15 jaar een profiel kiezen. Het profiel bepaalt je vakkenpakket en dat is weer bepalend voor een vervolgstudie. Alsof ze op die leeftijd al weten wat ze later willen worden!
Vervolgens krijgen ze op de middelbare school het LOB-programma dat ze moet helpen om een beroep te kiezen.

Ik spreek geregeld jongeren maar geen van allen zijn enthousiast over het LOB programma van hun middelbare school. Dat ligt deels aan aan de pubertijd: Zonde van je tijd en je krijgt er geen cijfer voor, dus waarom zou je er moeite voor doen? Maar is volgens mij meer aan de hand.
Zeker als het gaat om jongeren met Autisme en ADHD.

Het programma helpt jongeren in hun onderzoek naar het beroep dat ze later willen uitvoeren en de opleiding die ze daarvoor nodig hebben. Natuurlijk is het belangrijk dat een middelbare school ze hierbij ondersteund. En het is ook logisch dat ze daar een programma voor inkopen. Ik vermoed echter dat het LOB programma voor jongeren lang niet altijd voldoende is om tot een keuze te komen.

Tijd voor een onderzoek

Daarom besloot ik een oriënterend onderzoek te doen. Daarin konden  jongeren aangeven of ze het LOB programma nuttig vonden en of het LOB programma bepalend is geweest voor hun studiekeuze. De doelgroep waarop ik me heb gefocust zijn jongeren met Autisme en/of AD(H)D. Ouders van een jongere met autisme en/of AD(H)D heb ik ook betrokken bij het onderzoek. 80% van hen gaf aan dat zij het LOB programma niet nuttig vonden. Hier lees je meer over dat onderzoek.

Ik heb diverse ouders en jongeren gesproken en hun verhalen gehoord. Het ene verhaal meer emotioneel geladen dan het andere. Wat ook opviel is dat jongeren die thuisonderwijs krijgen lang niet allemaal een LOB programma kunnen volgen. Naar schatting heeft eenderde van alle thuiszitters een diagnose in het autistisch spectrum (bron: Nederlandse Vereniging voor Autsime) Dat is nogal wat!

Er moet iets gebeuren voor die jongeren met autisme!

Op de website van HBO Bachelors las ik dat er 2290 HBO opleidingen zijn en 80 onderwijsinstellingen. Daarnaast zijn er ontzettend veel beroepen waarvan jongeren niet kunnen inschatten wat het beroep inhoudt. Sterker nog, we leiden nu op voor beroepen die nog niet bestaan. Raar maar waar! Nu is er gelukkig een aanvullend instrument om jongeren te helpen met de studiekeuze: de TMA.

TMA bij studiekeuze

Het is dus niet verwonderlijk dat een jongere het moeilijk vindt om een keuze te maken. Toch hoeft het niet te moeilijk te zijn. Met een TMA kom je te weten wat je talenten zijn en dat zijn er vaak meer dan je denkt! In een talentgesprek wordt uitgelegd hoe je dit kunt koppelen aan de verschillende opleidingen en dan hoef je alleen nog naar de Open Dagen te gaan van de opleidingen die jou interesseren. Piece of cake zou je zeggen. Is natuurlijk niet helemaal zo, maar het is zeker een goed begin. Als studiekeuze coach help ik graag om een favoriete top 3 studies te maken, waarna er met een gerust hart gekozen kan worden.

De uitkomst van mijn oriënterend onderzoek sloot aan bij hetgeen mijn zoons hadden aangegeven en wat ik las via de media. Toch is het LOB programma is wel degelijk nuttig. Met name als je als ouders het programma gebruikt om met je kind in gesprek te gaan over zijn of haar toekomst. Het doorlopen van het programma zet de jongere aan het denken en dat is een belangrijk onderdeel van het proces om tot een keuze te komen.

Wil je weten wat een TMA voor jou of je kind kan betekenen?
Laat je gegevens hier achter en ik neem contact met je op. Een eerste gesprek is altijd kosteloos.


Als je wilt heb ik ook nog de Gratis JHob Studie-Mindmap voor je. Dit is een hulpmiddel om zelf met je kind in gesprek te gaan over zijn (of haar) toekomst. Echt heel handig.
Klik hier om om de Studie-Mindmap te downloaden.

Ik ben benieuwd wat je vindt van deze blog. Laat je hieronder een reactie achter?

Ik ben ook te vinden op Facebook en LinkedIn

Een blog over hoe Mees zijn afstudeerstage vond en waarom ik ervoor kies om jongeren met autisme te coachen

Er wordt mij wel eens gevraagd waarom ik het zo geweldig vind om jongeren met autisme te coachen. Om dit duidelijk uit te leggen, zal ik het verhaal vertellen van mijn buurjongen en buurmeisje. Beiden hebben een diagnose in het Autisme Spectrum Stoornis. (ASS)

Omwille van de privacy noem ik ze maar even Mees en Lisa.
Mees is 23 jaar, 4e jaars HBO ICT student en Lisa is 21 jaar. Zij studeert MBO Ruimtelijke vormgeving. Hun moeder is twee jaar geleden overleden en ze wonen beiden bij hun vader. Eén deur verder dus.

Mijn contact met Mees en Lisa is niet zo heel intensief. Mees zwaait wel altijd als hij het hondje gaat uitlaten en hij ziet me achter mijn computer zitten.
Lisa weet waarschijnlijk wel dat ik daar zit, maar ze kijkt niet. Ze is gefocust op het uitlaten van het hondje. Wanneer ik haar tegenkom en ik groet haar, dan groet ze terug. Daar blijft het contact bij.
Nu weet ik dat contact maken als je autisme hebt geen vanzelfsprekendheid is. Dus wat mij betreft is het prima.

Deze zomer

In de gesprekken die ik de afgelopen jaren met vader had en ik vroeg daarin naar de kids, kwam geregeld een aantal kwesties naar voren. Kwesties waarvan ik dacht: ‘daar zou ik ze wel mee willen helpen’.
Die gelegenheid kwam deze zomer. Zowel Mees als Lisa stonden er open voor om een talentenscan te doen. Eerst wat onwennig en niet helemaal overtuigd wat het voor hen kon betekenen. Maar toch ook wel nieuwsgierig. Lisa is dyslectisch dus ik sprak met haar af dat ik de vragen zou voorlezen.

Echt zó leuk!

Mees en Lisa vonden allebei goed dat vader mee luisterde met het talentengesprek. En hoe verder die gesprekken vorderden en hoe meer ze over zichzelf te weten kwamen, hoe meer je ze zag gaan stralen. Je merkt het doordat ze nét iets rechter op gaan zitten, aan een twinkeling in hun ogen of een stem die een toonhoogte omhoog gaat als ze zeggen: ‘Oh já?’
Echt, zo leuk!

Waar Mees nuchter is en weinig behoefte heeft aan aanzien, is Lisa opvallend. Zij wil graag gezien worden en krijgt graag complimenten van anderen. Krijgt ze die, dan gaat ze nog beter functioneren.
Mees functioneert op zijn best wanneer hij binnen een opdracht de vrijheid heeft om zijn eigen gang te gaan. Complimenten van anderen heeft hij niet echt nodig om gemotiveerd te blijven.
Nuchter en opvallend zijn talenten die Mees en Lisa en hebben en waarvan ze zich niet bewust waren.
Zowel Mees al Lisa herkenden zich erg goed in hun rapportage. Maar dat ze ook zo veel talenten hebben, was echt een openbaring voor ze.

Mensen met autisme niet flexibel en snel overprikkeld, hoor je vaak. Dat klopt voor een aantal mensen met autisme. Maar lang niet voor iedereen.
Mees kan – ondanks zijn autisme – wel degelijk zijn aandacht spreiden en hij kan zich ook goed afschermen van geluiden om hem heen. Tijdens het talentengesprek werd hij zich daarvan pas echt bewust, toen hij vertelde over zijn manier van werken. Dit betekent dus iets voor zijn toekomstige werkomgeving. Samenwerken in een kleine groep gaat hem goed af. Dat bleek uit de scan en Mees vertelde hoe hij dit deed tijdens zijn studie. Ook dat is belangrijk om helder te hebben voor de toekomst.
Lisa daarentegen is creatief en staat graag in het middelpunt van de belangstelling. Wanneer iets niet gaat werken, dan kan Lisa dat gemakkelijk loslaten. Dit is niet iets wat mensen verwachten bij autisme. Ook goed om te weten dus. Lisa is zich nu bewust van dit talent.

De afstudeerstage

Het allermooiste komt nog.
Aan het eind van het talentgesprek vroeg ik Mees nog: ‘Hoe gaat het eigenlijk met je sollicitatie voor je afstudeerstage?’ Daar raakte ik een teer punt. Want het liep voor geen meter. Voor de zomervakantie had hij drie sollicitaties verstuurd. Hij had één afwijzing ontvangen en van de andere twee had hij niets meer gehoord. En op mijn vraag wat zijn studiebegeleider hem had geadviseerd, antwoordde hij: ‘dat ik die twee even achterna moest bellen’.

Nu willen jongeren tegenwoordig sowieso niet graag bellen, lijkt wel. Maar Mees het advies geven om ‘er achteraan te bellen’ sloeg de plank helemaal mis. Mees heeft geen idee wie hij moet bellen.
Hij heeft gesolliciteerd naar een info@ mailadres. En als je al iemand aan de lijn krijgt, wat moet je dan zeggen? Naar wie moet je vragen? Dit werd ‘m niet dus. Hij wilde het advies niet opvolgen maar wat hij dan wel moest doen? Hij wist het niet.
Dus deed Mees…..niets.
Ik zie dit ook terugkomen bij andere jongeren met autisme.

Ik heb Mees vervolgens de tip gegeven om het advies van zijn stagebegeleider los te laten en opnieuw te beginnen met solliciteren. Dat heeft hij gedaan en binnen twee weken mocht hij bij twee bedrijven op gesprek komen. We hebben het sollicitatiegesprek voorbereid en geoefend met een rollenspel. Zelfs zijn kleding hebben we doorgesproken. Hij ging voor een overhemd en een spijkerbroek. ‘Een jasje past niet bij mij’ zei hij. (Nuchter als hij is) En vol zelfvertrouwen stapte hij bij mij de voordeur uit. Het viel hem een beetje tegen dat hij niet meteen de eerste keer aangenomen werd. Maar bij de tweede sollicitatiegesprek was het raak. Hij heeft zijn afstudeerstage.
Bij een bedrijf dat oog heeft voor de behoeften van werknemers met autisme. Hoe fijn is dat!

Hoe Mees zijn afstudeerstage vond

En Lisa? Lisa en haar vader gingen kort daarna naar een intake voor een project zelfstandig wonen, waar Lisa zich wil aanmelden. In dat gesprek kon Lisa zo goed vertellen over haar talenten dat de intaker graag meer wilde weten over de talentenscan.

Een boost voor hun zelfvertrouwen

Lisa en Mees zijn beiden een stap verder. Ze hebben helder over welke talenten ze beschikken en hoe ze die voor zich kunnen laten werken. We hebben ook gesproken over waar die talenten vandaan komen. En zo hebben ze zichzelf veel beter leren kennen. Een echte boost voor hun zelfvertrouwen. Dit gun je toch iedereen?
Toen ik het appje van vader kreeg, met het nieuws van de afstudeerstage en de intake, heb ik de hele dag lopen stralen.
Het is toch geweldig wat de talentenscan voor Mees en Lisa heeft gedaan! Nu al! En dan te bedenken dat ze de talentenscan de komende jaren nog in allerlei situaties kunnen gebruiken.

Wil je weten wat een talentenscan voor jou kan betekenen? Stel je vraag dan via dit contactformulier en ik neem snel contact met je op.
Er zijn verschillende mogelijkheden voor korte en langere coachtrajecten. De trajecten zijn maatwerk, dus altijd passend bij jouw situatie.

Naast de blog publiceer ik regelmatig tips & trics op Facebook. Volg mij daar en mis niks.

Resultaten van het oriënterend onderzoek

Zowel in mijn persoonlijke omgeving als binnen mijn werk kom ik jongeren tegen die moeite hebben met het vinden van een geschikte opleiding.
De keuze is tegenwoordig ook enorm groot. Echt bizar.
Ik durf te wedden dat er tientallen opleidingen zijn waar je zelfs nog nooit van gehoord hebt. Mijn oudste zoon doet een opleiding Creative Technology, om maar een voorbeeld te noemen. We leiden op voor beroepen die nu nog niet eens bestaan. Dus wat moet je in hemelsnaam kiezen?

Tel daarbij op dat de druk om te presteren groot is.
Via social media zie je vooral mensen die ‘het gemaakt’ hebben.
Ze showen mooie kleding, laten exclusieve reizen zien en rijden dure auto’s.
En daar sta je dan met je 18 jaar.
Je moet gaan kiezen voor je toekomst. Waar doe je goed aan?
Aan de ene kant wil je kiezen voor een opleiding waar je straks dik geld mee kan verdienen en aan de andere kant wil je iets gaan doen waar je je goed bij voelt.

Dág collegegeld, hallo studieschuld.

In mijn omgeving zie ik dat de ene na de andere jongere of niet kan kiezen of in het eerste jaar uitvalt omdat de studie toch niet past. Velen kiezen voor een tussenjaar omdat echt niet weten wat ze willen gaan doen. Ik zie ook dat studenten uitvallen omdat het soort onderwijs tegenvalt. Bijvoorbeeld omdat de studie veel theoretischer is dan ze gedacht hadden.
Dág collegegeld, hallo studieschuld.
Vervolgens loopt de stress alleen maar op. Dat wil je toch niet!?

Dit is niet heel veel anders voor jongeren met autisme of AD(H)D, maar voor hen is de wereld al zoveel complexer. Ik zou hen een verkeerde keuze graag besparen. Je leert van ieder studiejaar, daar ben ik van overtuigd en dus is geen enkel studiejaar een verloren jaar. Maar voor de jongere zelf voelt het meestal niet zo positief.

Vanaf 2007 ben ik me gaan verdiepen in autisme. Twee van mijn drie zoons hebben een diagnose dus het is ook niet zo vreemd dat hier mijn interesse ligt. Ook zij worden niet altijd even goed begrepen en ook voor hen is de druk hoog. Ik zie hen en hun vriendengroep worstelen met de keuzes waar ze voor staan.
Als jongerencoach heb ik de beschikking over een gaaf instrument, de talentenscan. Die wil ik dan ook graag inzetten voor jongeren zoals zij.
Wat je daardoor komt te weten over jezelf is aan de ene kant heel vertrouwd, want het gaat over jezelf. En aan de andere kant heel vernieuwend omdat je de talenten die naar voren komen niet aan jezelf had gekoppeld.

Voor een presentatie die ik begin juni 2020 heb gegeven aan een groep andere jongerencoaches, ben ik op onderzoek uit gegaan. Ik had een sterk vermoeden en ik wilde mijn gevoel en mijn aannames wel eens toetsen.
Mijn vermoeden was:
Klopt het dat als je autisme of AD(H)D hebt, een studie kiezen extra lastig is? En klopt het dat het onderzoeksprogramma dat de middelbare school hiervoor inzet, onvoldoende helpend is?

De resultaten:
90 mensen vulden de vragenlijst in. Daarvan waren 26 personen zelf jongere met autisme of AD(H)D en 64 personen waren ouders van een jongere met autisme of AD(H)D.

  • 80% geeft aan dan het LOB programma van de middelbare school niet nuttig was voor hen. 
    (LOB = LoopbaanOriëntatie en loopbaanBegeleiding)
  • 60% geeft aan dat het LOB programma niet bepalend was voor de studiekeuze
  • 67% geeft aan dat het kiezen van een studie moeilijk was
  • 28% zegt geen hulp te hebben gekregen bij het kiezen van een studie
  • 16% zegt, bij nader inzien toch liever een andere studie gekozen te hebben

Het onderzoek was een kort oriënterend onderzoek. Ik heb geen gebruik gemaakt van een controlegroep, zoals jongeren zonder autisme, AD(H)D. Dat ga ik bij een volgend onderzoek zeker anders doen.
Ik kan dus niet met zekerheid stellen dat het kiezen éxtra lastig is.
Wel kan ik vaststellen dat het LOB programma onvoldoende helpend is.
69 mensen geven aan dat LOB niet nuttig was en 55 personen zeggen dat het LOB programma niet bepalend was voor hun keuze. 25 personen zeggen geen hulp te hebben gehad bij het kiezen van een studie.

Voor jongeren met autisme wil ik het verschil gaan maken.
En dat ga ik doen met mijn kennis over autisme, studies & studeren en natuurlijk de Talentenscan.
De talentenscan is een online onderzoek dat een praktisch persoonlijk rapport geeft. In het rapport staan 22 talenten benoemd.
En dat is reuze handig bij het schrijven van motivatiebrieven, reflectieverslagen en bij het maken van de juiste studie- of baankeuze.
Het helpt gegarandeerd ook om precies de juiste woorden te vinden om jezelf goed te presenteren.

Trouwens, zodra je een keuze moet gaan maken voor een minor of een master, dan kom je weer voor keuzes te staan.
En dan is zo’n persoonlijke rapport uit de Talentenscan harstikke handig.

Als jongerencoach begeleid ik jongeren met autisme bij studiekeuze, studeren en solliciteren. Om dat goed te kunnen doen, lees ik veel en praat ik veel met mensen met autisme. Ik wil weten wat hun ervaringen zijn en hoe ze tot studiekeuzes gekomen zijn.
Soms kom ik beroepen tegen waar ik nog nooit van gehoord heb. En dan denk ik ‘Welke studie zouden ze daarvoor gevolgd hebben?’.
In de blog Hoe je een beroep aan een opleiding koppelt leg ik uit hoe je dat doet. Lees de blog hier

Inschrijven voor een studie

Wist je dat je mag switchen van opleiding als je je maar vóór 1 mei hebt aangemeld? Hoe dat zit lees je op de site van de Rijksoverheid. Wel even naar beneden scrollen tot je bij deze paragraaf bent:
Veranderen van studiekeuze voor 1 september

Wil je een coach die met je helpt orde te scheppen in de talloze keuzes?
Vul hier het contactformulier in en ik neem contact met je op.

Keuzestress, ik krijg er een punthoofd van!

Als ik teveel zeurde, zei mijn moeder vroeger: ‘Ik krijg een punthoofd van je!’ Geen idee waar ze dit vandaan haalde.
Maar haar boodschap was duidelijk: kappen nou!

In de bovenbouw van het middelbaar onderwijs beginnen ze met oriënteren. Je moet een online beroepentest invullen en je moet naar ‘open dagen’. Wie weet moet je nog een persoonlijkheidstest invullen en wordt je ook nog uitgedaagd om een competentietest in te vullen. Uit al die resultaten moet je dan een conclusie trekken en is een studie kiezen een makkie.
Of toch niet?

Een studie kiezen waar je helemaal tevreden over bent, is ontzettend lastig. Er komt zoveel bij kijken. Als je ook nog eens autisme hebt, dan is een studie kiezen helemaal lastig. Welke studie bij je past, bepaal je door:

  • Wat voor type mens je bent
  • Welke talenten je hebt
  • Wat je competenties zijn
  • Wat je interesses zijn
  • Welke beroepen je leuk lijken

Dat is nogal wat. Hoe krijg je nu overzicht over al deze aspecten? Daarvoor kun je dus een Talentenscan inzetten.

Talentenscan
Een Talentenscan helpt bij het onderzoeken wat voor type mens je bent en welke talenten je hebt. Het systeem koppelt talenten aan drijfveren en verdeelt deze onder in dimensies. Dat is handig, omdat je die dimensies weer kunt koppelen aan studies en beroepen. Dit zijn de dimensies:

  • Emotionele balans
  • Motieven
  • Sociale talenten
  • Beïnvloedende talenten
  • Leidinggevende talenten
  • Organisatorische talenten

Sociale talenten
Denk niet te snel bij autisme ‘sociale talenten dat wordt niks’, want dat valt reuze mee. Talentenscan brengt 5 drijfveren in kaart die bij sociale talenten horen. En juist die drijfveren laten zien, wat voor type mens je bent.  Neem nu de drijfveer sociale empathie. Dit zegt iets over de mate waarin je intrinsieke belangstelling en interesse hebt voor menselijke problemen en de behoefte om het gedrag van anderen te analyseren. Hoe lager iemand scoort op sociale empathie hoe feitelijker iemand is. En hoe hoger iemand scoort, hoe inlevender iemand is. Beide zijn talenten! En vergeet niet, het is niet zwart of wit. Iemand is niet of feitelijk of inlevend.  Ook jongeren met zijn allemaal uniek. Alle antwoorden die de jongere geeft in de scan levert een beeld op van zijn of haar persoonlijkheid. Dit beeld zet de Talentenscan om in een radar. Mooi en overzichtelijk.

Uitstellen of juist vast besloten?
De middelbare school vraag van een leerling dat hij of zij regelmatig bezig is met het oriënteren op beroepen en studies. Dat is goed, want jongeren zijn nogal geneigd om iets wat ze moeten en niet bijzonder leuk vinden, uit te stellen. Want het duurt toch nog járen voordat er definitief een keuze gemaakt moet worden. Bij jongeren met autisme kan het ook wel eens andersom zijn. Eenmaal een studie gekozen, is hij of zij vastbesloten om deze studie te gaan doen. En wat doe je dan als ouders wanneer je vermoedt dat deze studie helemaal niet bij je zoon of dochter past? Daar wil ik graag bij helpen.

Wat weet die er nou van!
Ik heb niet alle antwoorden. Maar ik kan wel de garantie geven dat de  jongere in staat zal zijn om zelf te beslissen op basis van wat hij heeft geleerd over zichzelf en de mogelijkheden rondom studies en scholen.
Dit is zeker handig wanneer een jongere zich moeilijk laat begeleiden door een ouder. Want ja, wat weet die er nou van!
Daarnaast snap ik hoe het brein van iemand met autisme werkt. Ik weet dat het gedrag dat hij laat zien vraagt om uitgediept te worden en hoe ik mijn communicatie daarop kan aanpassen. Geen twee mensen met autisme zijn hetzelfde. Welke studie bij iemand past en hoe iemand tot een keuze komt, is dan ook bij iedereen anders. Mijn doel is om studiekeuze voor jongeren met autisme wat makkelijker te maken. Zodat dit niet meer stress oplevert dan nodig.

En zoals mijn moeder vroeger wel eens een punthoofd kreeg van mij, is het heel goed mogelijk dat jouw kind met autisme een punthoofd krijgt van al die keuzes.
Het is mijn doel om jouw kind te helpen om zonder al te veel stress een keuze te maken. Helemaal stress-loos is waarschijnlijk een utopie. Maar dat is normaal. Iedere puber vindt het spannend om een studie te kiezen.

Wil je eens van gedachten wisselen over het kiezen van een studie? Laat dan hier je gegevens achter en ik neem contact met je op.